Training and professional background
Teaching
Main publications and conferences
|
The goal of my phD is to examine the effect of different trainings on the acquisition of English phonological contrasts by French learners. Trainings in perception but also in production will be proposed and their effects will be evaluated with behavioural and electrophysiological tasks.
|
TRAINING AND PROFESSIONAL BACKGROUND
|
 |
|
 | 2014-2020: PhD - Neuroscience and Cognition. Université Lumière Lyon 2
Title : Perception and production of English monophthongs by French speaking learners : effects of perception and production trainings
Supervisors : François Pellegrino (Laboratoire Dynamique du Langage - UMR 5596 - Université Lyon 2) and Emmanuel Ferragne (CLILLAC-ARP - EA 3967 - Université Paris 7). |
|
 | 2013-2015: Research engineer. Laboratoire Dynamique du Langage
|
|
 | 2012-2013: Research assistant. ANR Project Coregraphy - Université Paris Diderot - Paris 7.
|
|
 | 2011-2012: MASTER 2 Research - Cognitive psychology. Université Lumière Lyon 2. |
|
 | 2010-2011: MASTER 2 Cognitive psychology and Neuropsychology. Université Lumière Lyon 2. |
| |
TEACHING
|
 |
|
 | 2014-2015 : Psychology Institute - Université Lumière Lyon 2
Cognitive sciences Semester 3 - Cognitive psychology |
|
 |
ECOLE DE PSYCHOLOGUES PRATICIENS - LYON
Méthodologie statistique - 1ère année (depuis 2013), 2ème année (depuis 2015)
|
|
 | Since 2015: École de Psychologues Praticiens - Lyon
Second Year - Statistics applied to psychology
|
|
 | 2014-2015 : Psychology Institute - Université Lumière Lyon 2
Cognitive sciences Semesters 1 and 3 - Cognitive psychology
Psychology Semester 6 - Cognitive Neuroscience |
|
 | Since 2013: École de Psychologues Praticiens - Lyon
First Year - Statistics applied to psychology
|
|
 | 2013-2014: Psychology Institute - Université Lumière Lyon 2
Cognitive Sciences Semester 3 - Cognitive psychology
Psychology Semester 4 - Statistics applied to psychology |
|
 | 2012-2013: Psychology Institute - Université Lumière Lyon 2
Psychology Semester 6 - Cognitive neuroscience
Cognitive Sciences Semesters 1 and 3 - Cognitive psychology
Psychology Semester 4 - Statistics applied to psychology
Psychology Semester 2 - Methodology |
|
 | 2011-2012 : Psychology Institute - Université Lumière Lyon 2
Psychology Semester 4 - Statistics in psychology |
|
 |
UNIVERSITE LUMIERE LYON 2 – INSTITUT DE PSYCHOLOGIE
Licence Sciences et technologies
TD Fonctionnement cognitif 2 - Langage – Semestre 3 (2017-2018) et (2018-2019)
Licence de Sciences Cognitive
TD de psychologie cognitive – Semestre 1 (2012-2014) et semestre 3 (2012-2015)
Licence de Psychologie
TD de Neuroscience cognitive – Semestre 6 (2012-2015)
TD de Statistiques appliquées à la psychologie – Semestre 4 (2011-2013)
TD de Méthodologie disciplinaire – Semestre 2 (2012)
|
| |
AUTRES ACTIVITÉS AU LABORATOIRE
- Organisation stage de sensibilisation à la recherche orthophonie
- Membre de la cellule de communication du laboratoire
- Membre des comités d'organisation des colloques internationaux ELA 2012, INTERSPEECH 2013 et IASCL 2017
|
 |
OUTILS
■ PRAAT
- Réalisation des scripts pour le traitement automatisé de stimuli sonores.
- Annotation/segmentation de fichiers sons
- Mesures de paramètres acoustiques (durée, fréquences de formants, pitch)
- Réalisation de stimuli expérimentaux
- Programmation d'expériences comportementales (identification/discrimination avec et sans feedback, tâche de production avec feedback visuel)
-
■ PRESENTATION SOFTWARE
- Programmation d'expériences comportementales
- Identification
- Discrimination
- Programmation d'expériences en EEG
- Paradigme Oddball
- Paradigme GoNogo
- Paradigme de paires de clics
- Paradigmes de détection d'erreurs syntaxiques avec et sans amorçage musical
-
■ R
- Réalisation de scripts pour l'organisation des données brutes en data frame.
- Statistiques descriptives et inférentielles
- Représentations graphiques
-
-
■ EEGLAB/ERPLAB
- Analyse de potentiels évoqués liés au traitement du langage.
-
-
■ Brainstorm
- Analyse des oscillations cérébrales et potentiels évoqués.
-
-
|
 |
MAIN PUBLICATIONS AND CONFERENCES
SHOW LONG VERSION / SHORT VERSION
|
 |
 |
PhDs and master thesis
|
|  |
Krzonowski, J., 2020, "Perception et production de monophtongues de l’anglais par des apprenants francophones : effets d’entraînements en perception et en production", Thèse, École Doctorale Neurosciences et Cognition (NSCo), Université Lumière Lyon2, 184, 184 p. (hal)
|
|  |
Krzonowski, J., 2012, "L'effet d'aimant perceptif : Étude comportementale et électroencéphalographique.", Mémoire de M2, Institut de Psychologie, Université Lumière Lyon 2, Lyon (pdf)
|
|  |
Krzonowski, J. & Garnier, M., 2011, "Test de l'Hypothèse de la Phonémicité Gradiente en anglais d'Écosse: Étude en électroencéphalographie.", Mémoire de M1, Institut de Psychologie, Université Lumière Lyon 2 (pdf)
|
 |
Journals
|
|  |
Canault, M., Yamaguchi, N., Paillereau, N., Krzonowski, J., Roy, J.P., Dos Santos, C. & Kern, S., 2020, "Syllable duration changes during babbling: a longitudinal study of French infant productions", Journal of Child Language, 47:6, pp. 1207-1227 |
|  |
Boulenger, V., Martel, M., Bouvet, C., Finos, L., Krzonowski, J., Farnè, A. & Roy, A., 2020, "Feeling better: tactile verbs speed up tactile detection", Brain and Cognition, 142:105582 (online article)
|
|  |
Canette, L.H., Fiveash, A., Krzonowski, J., Corneyllie, A., Lalitte, P., Thompson, D., Trainor, L., Bedoin, N. & Tillmann, B., 2020, "Regular rhythmic primes boost P600 in grammatical error processing in dyslexic adults and matched controls ", Neuropsychologia, 138 |
|  |
Bedoin, N., Abadie, R., Krzonowski, J., Ferragne, E. & Marcastel, A., 2019, "A combined forced-attention dichotic listening – Go/Nogo task to assess response inhibition and interference suppression: An auditory Event-Related Potential investigation", Neuropsychology, 33:8, pp. 1136 |
 |
Conferences with proceedings
|
|  |
Krzonowski, J., Pellegrino, F. & Ferragne, E., 2018, "Etude acoustique de la production de voyelles de l'anglais par des apprenants francophones", actes de Journées d'études de la parole, Aix-en-Provence, 4-8 juin, pp. 523-531 (poster) (article)
|
|  |
Krzonowski, J., Ferragne, E. & Pellegrino, F., 2016, "Perception et production de voyelles de l’anglais par des apprenants francophones : effet d’entraînements en perception et en production", actes de Journées d'Etudes sur la Parole, Paris, 4-8 juillet, pp. 491-499 (article)
|
|  |
Pélissier, M., Krzonowski, J. & Ferragne, E., 2016, "Effect of saliency and L1-L2 similarity on the processing of English past tense by French learners: an ERP study", proc. of 7th ISEL Conference on Experimental Linguistics, St Pétersbourg, 1-2 juillet, pp. 139-142 (abstract) (poster) (abstract)
|
|  |
Pélissier, M., Krzonowski, J. & Ferragne, E., 2016, "Effect of implicit training on the processing of morphosyntactic violations by French learners of English: an ERP and behavioural study"6th Implicit Learning Seminar, Lancaster, 23-25 juin |
|  |
Pélissier, M., Krzonowski, J. & Ferragne, E., 2016, "Effect of Implicit and Explicit Training on the Processing of Morphosyntax in an L2: an ERP study"Bilingualism Forum, Chicago, 20-21 octobre |
 |
Invited presentations
|
|  |
Marsico, E. & Krzonowski, J., 2019, "Collaboration avec un collège sur le thème de la diversité linguistique et du jeu de société [kosmopoli:t] dans le cadre du Festival Pop'Sciences", Festival Pop'Sciences, Collège Schoelcher - La Duchère, fév-mai 2019 |
 |
Conference presentations
|
|  |
Rose, F., Krzonowski, J. & Fillon, M.L., 2019, "The prosodic integration of Teko ideophones", SLE Annual Meeting, Leipzig, 21/08/2019 (pdf)
|
|  |
Witko, A., Krzonowski, J., Bedoin, N., Marcastel, A. & Ailhaud, E., 2018, "Dans la peau d’un Dys", Le monde des dys... et les dys dans le monde, Lyon, 13 octobre |
|  |
Witko, A., Bedoin, N., Krzonowski, J., Roy, A., Lemarchand, L. & Marcastel, A., 2017, "Dans la peau d’un Dys", Journée des Dys, Dyslexie, Dysphasie, Dyspraxie, Dyscalculie... et TDAH. Quel parcours ?, Lyon, 7 octobre (poster) |
|  |
Pélissier, M., Krzonowski, J. & Ferragne, E., 2016, "Does better explicit knowledge of a morphosyntactic structure guarantee more native-like electrophysiological processing? An ERP study with French learners of English", Colloque Connaissances et Usages en Langue Seconde (COULS), Nantes, 29 juin - 1er juillet |
|  |
Boulenger, V., Krzonowski, J., Roy, A., Witko, A., Bedoin, N., Lemarchand, L. & Marcastel, A., 2016, "Dans la peau d'un Dys", Les Dys au cœur de toutes les attentions., Lyon, 8 octobre |
 |
Manuscript
|
|  |
Cheucle, M., Flavier, S., Kern, S., Krzonowski, J. & Marsico, E., 2020, "Le dessous des cartes (livret scientifique [kosmopoli:t])", Lyon, pp. 60 (Jeux OPLA)
(pdf, Couverture)
|
|