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Dernière mise à jour : 24/04/2019     

Anna GHIMENTON

MCF, Université Lyon2

 04 72 72 64 63

Anna.Ghimenton@univ-lyon2.fr

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Equipes : DENDY 


  Formation et parcours professionnel
  Thèmes de recherche
  Activités scientifiques
  Activités administratives
  Participation à projets
  Principales publications et conférences

FORMATION ET PARCOURS PROFESSIONNEL


 

2008 Ph.D. in Linguistics – Université – Grenoble 3 (France)
(Directeurs : Jean-Pierre Chevrot and Jacqueline Billiez)
2004 M.A. in Linguistics – University Stendhal – Grenoble 3 (France)
2003 M.A. in French Language and teaching for foreigners – Université de Nice Sophia Antipolis(France)
2001 Honors in French Language and Literature, University of Cape Town, South Africa
2000 Bachelor of Arts (English, French majors) – University of Cape Town, South Africa

 

THÈMES DE RECHERCHE


 

Cognition sociale: attitudes langagières

Socialisation langagière

Bilinguisme et pratiques langagières familiales

 

ACTIVITÉS SCIENTIFIQUES


 

AD-HOC REVIEWING ACTIVITIES
International Journal of Bilingual Education and Bilingualism (https://www.tandfonline.com/toc/rbeb20/current)
International Journal of Multilingualism (https://www.tandfonline.com/loi/rmjm20)
Language Interaction and Acquisition (https://benjamins.com/catalog/lia)
TESOL Quarterly (https://onlinelibrary.wiley.com/journal/15457249)
International Journal of Language Sociology (https://www.degruyter.com/view/j/ijsl)
Lidil (https://journals.openedition.org/lidil/)
Langage et Société (http://www.langage-societe.fr/#)
QJEP

 

ACTIVITÉS ADMINISTRATIVES


 

Depuis 2017:
Membre du conseil de perfectionnement de la Licence

Depuis 2018:
Membre du conseil de perfectionnement de Master
Membre du groupe de travail sur la plateforme Moodle
Membre du Collège Académique EduCoLa

 

Membre du Conseil de Laboratoire DDL

 

Responsable (avec Michel Bert) de la Licence 3 SDL, Université Lumière Lyon 2

 

PARTICIPATION À PROJETS


 

Participation au projet INEXDEB dirigé par Cathy Cohen (ICAR)

 

Projet trilatéral Italie, Allemagne, France AAP Villa Vigoni
Intégration linguistique d'enfants migrants et réfugiés

 

 

PRINCIPALES PUBLICATIONS ET CONFÉRENCES
AFFICHER LA VERSION LONGUE / VERSION COURTE


Chapitres dans les ouvrages
 

Chevrot, J. & Ghimenton, A., 2019, "Bilingualism and bidialectalism", in The Cambridge Handbook of Bilingualism, De Houwer, A. & Ortega, L. (eds), Cambridge, Cambridge University Press, pp. 510–523


 

Ghimenton, A. & Costa, L., 2016, "Code-switching et socialisation plurilingue au sein de trois familles italophones en France", in Facetten der Mehrsprachigkeit / Reflets du plurilinguisme: Die Wahl der Sprachen: Luxemburg in Europa / Le choix des langues: Le Luxembourg à L'heure Européenne, 10, Langner, M. & Jovanovic, V. (eds), Mehrsprachigkeit in Europa / Multilingualism in Europe, Berne, Peter Lang


 

Ghimenton, A. & Depau, G., 2016, "Ideologies and expressed attitudes in Internet: Comparing ethnic identities in two regional communities (Veneto and Sardinia)", in Vanishing languages in context. Ideological, attitudinal and social identity perspectives, Pütz, M. & Mundt, N. (eds), Berne, Peter Lang, pp. 173-202


 

Ghimenton, A., 2013, "Pathways to multilingual acquisition in Veneto: a usage-based perspective of code choices in the input and output in a language contact situation", in Variation in Language and Language Use, Pütz, M. (ed), Bernea, Peter Lang


 

Ghimenton, A. & Wharton, S., 2013, "Acquisition, développement plurilingue.", in Sociolinguistique du contact., Simonin, J. & Wharton, S. (eds), Lyon, ENS


 

Ghimenton, A., 2010, "L’environnement langagier du très jeune enfant dans la société plurilingue de Vénétie : description d’indices statistiques et pragmatiques", in Actes du colloque International des Étudiants-Chercheurs en Didactique des Langues et en Linguistique, 4-7 juillet 2006, Loiseau, M. (ed), Grenoble, PUG, pp. 283-289


 

Depau, G. & Ghimenton, A., 2009, "Internet and minority languages: the case of Sardinian", in Rights, Promotion and Integration Issues for Minority Languages in Europe , Pertot, S., Priestly, T. & Williams, C. (eds), Palgraves, pp. 326-346


 

Ghimenton, A. & Chevrot, J.P., 2006, "Language acquisition in a multilingual society: a case study in Veneto", in Language variation – European perspectives, Hinskens, F. (ed), John Benjamins, pp. 71-81


Articles de revues
 

Kandel, S., Peereman, R., Ghimenton, A. & Perret, C., 2017, "Letter coding affects movement production in word writing: An English-Italian cross-linguistic study.", Reading and writing, 2


 

Kandel, S., Peereman, R. & Ghimenton, A., 2013, "Further evidence for the interaction of central and peripheral processes. The impact of double letters in writing English words", Frontiers in Cognitive Sciences, 4, pp. 729


 

Ghimenton, A., 2013, "Quantitative approaches to Italian / dialect family interactions: Considerations on Methodology and Language transmission in a contact situation", Journal of Language Contact, 6:1, pp. 106-133


 

Ghimenton, A., Chevrot, J.P. & Billiez, J., 2013, "Language choice adjustments in child production during dyadic and multiparty interactions: a quantitative approach to multilingual interactions.", Linguistics, 51:2, pp. 413-438


 

Ghimenton, A., 2010, "Analyse d'interactions familiales entre trois générations dans la région italienne de Vénétie: réflexions sur les voies de la transmission des langues minorées", TRANEL, 52, pp. 109-124


Séminaires invités
 

Ghimenton, A., 2018, "Do we need monolinguals to explain language (un)learning and use in bilinguals? ", Habilnet 1 Conference on Harmonius Bilingualism, La Tulpe, Belgique, 24-25 mai 2017




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